Stai leggendo
Non c’è nulla di male a non avere ambizione

Non c’è nulla di male a non avere ambizione

Non essere ambiziosi

Personalmente, ho sempre avuto delle ambizioni, anche se tra i miei obiettivi non c’è l’arricchirmi, o l’avere “potere”. Non che guadagni e responsabilità mi dispiacciano, anzi. Ma ho degli obiettivi ben chiari in testa, ho dei progetti, dei sogni, se vogliamo chiamarli così. Altrettanto chiara non è la strada per arrivarci, ma so dove girare lo sguardo.

I miei sogni sono legati al mio lavoro. Con questo non mi riferisco a quello che faccio attualmente (che comunque amo); è più corretto dire che i miei sogni e le mie ambizioni sono di tipo lavorativo, si riferiscono al lavoro, più che la vita, che voglio fare. La vita che farò ne sarà conseguenza.

Per questo motivo, non riesco ad immaginarmi a fare un lavoro che non mi appassioni, che non mi faccia concludere la settimana con la stanchezza fisica di chi ha lavorato dodici ore al giorno, ma con la soddisfazione di qualcuno che ha vinto una maratona.
E per lo stesso motivo, ho sempre fatto molta fatica a immedesimarmi in chi non si cura del lavoro che fa e che è interessato solo dal guadagnarsi uno stipendio che permetta di vivere (e non solo sopravvivere).

Sia chiaro, non voglio aprire un discorso su “lavori umili vs lavori prestigiosi”, o su “lavori operativi vs lavori di responsabilità”. E non ho intenzione di denigrare alcun tipo di occupazione, ruolo o mansione. E non sto nemmeno di parlando di chi accetta qualunque impiego per necessità economiche, rinunciando ad un investimento sul futuro per fare fronte a necessità nell’immediato.
Sto parlando di chi, nel modo più genuino e sereno possibile, ammette semplicemente di non avere ambizioni lavorative.

A cosa ambisce chi non ha “un’ambizione”?

Già qui si può fare una prima constatazione: non avere ambizioni lavorative non significa non avere ambizione alcuna. Si possono avere ambizioni che con il lavoro non hanno nulla di fare. Sebbene trasformare la propria passione per l’arte in un lavoro è un’ambizione lavorativa alla pari del trasformare la passione per lo spazio in una carriera nell’astrofisica.

Quella di cui parlo io è la mancanza di interesse nel lavoro in sé: un “se potessi evitare di lavorare, lo farei”. Un modo di ragionare che molti di noi (io in primis, fino a non molto tempo fa) avrebbero definito pigro. Svogliato. Magari persino egoista (“togli lavoro a qualcuno che a differenza di te lo farebbe con passione”), o comunque una strada che può portare anche ad un vero e proprio “parassitismo”. E sicuramente qualcuno punterebbe il dito su “questi dannati millennial”.

Ma la mancanza di ambizioni lavorative è davvero assimilabile ad una mancanza di voglia di lavorare?
O magari è semplicemente un’ottica diversa con cui alcuni di noi guardano al lavoro?

Partiamo da qui: vedere il lavoro con occhi diversi.

Io personalmente vedo il lavoro come una componente centrale della mia vita. Un perno attorno al quale muoverò (e muovo tuttora) gran parte delle mie decisioni. Ma per qualcuno può non essere così. Ed ecco che la frase “se potessi evitare di lavorare, lo farei” può essere riformulata come segue: “non voglio che il lavoro sia una componente centrale della mia vita”.
Messa in questi termini viene molto meno spontaneo attaccarla o definirla subito falsa, vero?

È importante anche notare che nessuna di queste due formulazioni implica un rifiuto di lavorare: molte persone, per esempio, non vorrebbero farsi mantenere. Rinunciare alla propria indipendenza economica può non essere un prezzo accettabile, per molti. Il dilemma “Se potessi evitare, ma non posso perché comunque mi servono i soldi” può essere risolto col farsi mantenere. “Se potessi evitare, ma non posso perché comunque voglio un’indipendenza economica”, invece, no.

Facciamo un’altra riformulazione. Vediamola come un “voglio lavorare per vivere, non vivere per lavorare”. Ancora più “socialmente accettabile”, sicuramente molti tra noi sono perfettamente d’accordo con quest’ultima frase. Perché comunque contiene l’espressione “voglio lavorare”.
Chiunque ci si immedesimerebbe facilmente, avendo in mente l’immagine (quasi stereotipata) del mega-dirigente che passa le notti in ufficio e a causa del suo lavoro si perde i primi passi del figlio più piccolo, il diploma della figlia grande, e così via.

“Potessi evitare di lavorare, lo farei”

Abbiamo fatto un bel giro, quindi ricapitoliamo: questa frase può essere interpretata come

  1. “Voglio lavorare per vivere, non vivere per lavorare”;
  2. “Non voglio che il lavoro sia una componente centrale della mia vita”, che a differenza della precedente non esplicita l’intenzione di lavorare;
  3. “Non voglio lavorare”, che comunque è un’interpretazione legittima della frase.

Quello che noto è che la terza interpretazione è forse la più gettonata. Quella, cioè, che viene più spesso letta tra le righe della frase originale e che si propone come traduzione di “non avere ambizione”. Ed il problema è che sembra esserci un automatismo interpretativo in questo senso.

Se ci riflettiamo, è anche normale che sia così. In fondo, siamo figli e figlie di una società che fin dalla tenera età ci educa a pensare ad un lavoro. Che ci insegna a scegliere questa scuola e non quest’altra in nome del “trovare lavoro”. Ad avere già a 13 anni (anno in cui si sceglie la scuola superiore) un’idea abbastanza chiara di “cosa vuoi fare da grande”. E persino, in modo più o meno esplicito e diretto, a valutare una persona sulla base del suo lavoro.

L’ambizione: un percorso o un traguardo?

La verità è che, semplicemente, esistono persone che vedono il lavoro solo come un mezzo, e non uno scopo. E non c’è nulla di male in tutto ciò.

Ma in una società educata a vedere il lavoro come uno scopo, come un punto d’arrivo o al massimo di partenza, chi viaggia così “in direzione ostinata e contraria” è difficile da comprendere. Finiamo quindi con l’attribuire loro una “mancanza di…”; se manca l’ambizione, deve necessariamente mancare qualcos’altro, come motivazione, energia, voglia, idee, interessi, obiettivi, e così via. E questo porta rinforzare un senso di inadeguatezza non indifferente. Dopotutto, quando un’intera società (partendo dalla famiglia) dice che ti manca qualcosa, ad un certo punto questa mancanza la percepisci anche tu.

Chi non è ambizioso è pigro?
Non è detto; una persona non ambiziosa può comunque essere rispettosa del suo lavoro, portandolo avanti al meglio delle proprie energie e possibilità.

Chi non è ambizioso è qualcuno che vuole evitare responsabilità?
Di nuovo, non voler responsabilità lavorative non significa non volerne affatto.

Chi non è ambizioso è semplicemente qualcuno che non ha ancora trovato la sua strada?
Nemmeno. Semplicemente, la sua strada è diversa da quella che abbiamo in mente noi. Ritornando alla distinzione scopo/mezzo, nella sua strada il lavoro è parte del percorso, non il traguardo.

Un percorso, direi, non meno valido di quello di persone molto più “ambiziose”. Persone che i Social Media ci hanno portato ad ammirare. Nel bene e nel male.

Nel bene, perché comunque offrono spunti, ispirazione, anche suggerimenti.
Nel male, perché alcuni “guru” della professionalità-24/7, dell’essere sempre competitivi, del puntare tutto sul lavoro e sulla carriera, del persino utilizzare chi semplicemente vuole guadagnarsi di che campare come esempio negativo (magari per vendere “corsi di leadership” di dubbia efficacia e ancor più dubbia utilità), ci hanno portato a questo.

Ad accusare di pigrizia qualcuno a cui, di fare carriera e guadagnare soldi e responsabilità, poco gli interessa.

Lasciamo in pace i non ambiziosi. Anzi, teniamoceli stretti; farà sempre bene avere qualcuno di caro a noi, che ogni tanto ci ricordi che, nella vita, non c’è gloria ad “ammalarsi di lavoro”.

Cosa ne pensi?
Bellissimo
10
Interessante
28
Non so
5
Pessimo
2
View Comments (68)
  • Somebody necessarily lend a hand to make significantly articles I’d state. This is the first time I frequented your website page and thus far? I surprised with the research you made to create this actual submit extraordinary. Great process!|

  • Hello there! This blog post could not be written much better!
    Looking at this post reminds me of my previous roommate!

    He continually kept talking about this. I am going to send this information to him.
    Pretty sure he’s going to have a good read. Thanks for sharing!

  • Nice blog here! Additionally your website quite a bit up fast! What host are you using? Can I am getting your associate hyperlink for your host? I want my site loaded up as quickly as yours lol|

  • I’m curious to find out what blog system you happen to be utilizing? I’m having some minor security problems with my latest blog and I would like to find something more safe. Do you have any suggestions?|

  • I do not know if it’s just me or if perhaps everybody else encountering issues with your site. It looks like some of the text within your posts are running off the screen. Can somebody else please comment and let me know if this is happening to them as well? This might be a problem with my web browser because I’ve had this happen previously. Appreciate it|

  • Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this blog loading?
    I’m trying to determine if its a problem on my end or if it’s the blog.
    Any feedback would be greatly appreciated. ps4 games https://j.mp/3z5HwTp ps4

  • Can I simply just say what a comfort to uncover someone
    who genuinely knows what they’re talking about on the web.
    You actually understand how to bring an issue to light and make it important.
    More and more people should look at this and understand this side
    of your story. I was surprised you aren’t more popular given that
    you surely have the gift. scoliosis surgery https://0401mm.tumblr.com/ scoliosis surgery

  • We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
    Your web site provided us with valuable information to
    work on. You have done an impressive job and our whole community will
    be grateful to you. quest bars http://j.mp/3C2tkMR quest bars

  • What’s up colleagues, how is the whole thing, and what you desire to say on the topic of this article, in my view its genuinely
    amazing in favor of me.

  • Fantastic site you have here but I was wondering
    if you knew of any community forums that cover the
    same topics talked about in this article? I’d really like to be a part of online community where I can get advice from other experienced people
    that share the same interest. If you have any suggestions,
    please let me know. Thanks!

  • Excellent post. I used to be checking continuously this blog and I’m impressed!
    Very useful info specially the final section 🙂 I
    take care of such information a lot. I used to be looking for
    this particular information for a very lengthy time.
    Thanks and good luck.

  • whoah this weblog is great i like studying your articles.
    Keep up the good work! You realize, many persons are searching round for this information, you could help them greatly.

  • Hmm it looks like your blog ate my first comment (it
    was super long) so I guess I’ll just sum it up
    what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog.
    I as well am an aspiring blog blogger but I’m still
    new to the whole thing. Do you have any suggestions
    for inexperienced blog writers? I’d really appreciate it.

  • What’s Taking place i am new to this, I stumbled upon this I’ve discovered It absolutely useful and it has aided me out loads.

    I am hoping to give a contribution & aid other users
    like its helped me. Great job.

  • Every weekend i used to pay a quick visit this website, because i want enjoyment, for
    the reason that this this site conations truly good
    funny data too.

  • Do you have a spam issue on this blog; I also am a
    blogger, and I was wanting to know your situation; we have
    developed some nice procedures and we are looking to trade
    methods with other folks, please shoot me an email if interested.

    Feel free to visit my homepage … tanhua666.com

  • Hi there, just became aware of your blog through Google, and found that it is truly informative.

    I am going to watch out for brussels. I will appreciate
    if you continue this in future. Lots of people will be benefited from your writing.
    Cheers!

    Also visit my homepage Pellamore Cream

  • A motivating discussion is worth comment. There’s no doubt that that you need to write more
    on this topic, it might not be a taboo matter but usually folks
    don’t speak about such topics. To the next! Kind regards!!

    Here is my site … benjamindinh.fr

  • This is very interesting, You’re a very skilled blogger. I have joined your rss feed and look forward to seeking more of your excellent post. Also, I have shared your website in my social networks!
    Thank you and best of luck. blockchain

  • Hey! I know this is kinda off topic but I’d figured I’d
    ask. Would you be interested in trading links or maybe guest
    authoring a blog post or vice-versa? My site covers a lot of the same topics
    as yours and I feel we could greatly benefit from each other.
    If you might be interested feel free to shoot me an e-mail.
    I look forward to hearing from you! Terrific blog by the way!

    Also visit my site; Nature Fused Anti Aging Cream

  • Excellent way of telling, and nice paragraph to take facts on the topic of my
    presentation topic, which i am going to deliver in institution of higher education.

    My site: Gudrun

  • I must express thanks to this writer for rescuing me from such a circumstance. After surfing around through the internet and meeting things which were not beneficial, I was thinking my life was done. Being alive without the answers to the issues you have sorted out through this posting is a serious case, as well as ones that would have in a wrong way affected my entire career if I hadn’t come across your web site. Your personal capability and kindness in taking care of everything was priceless. I am not sure what I would’ve done if I had not discovered such a step like this. I can at this time look forward to my future. Thank you so much for your expert and effective guide. I will not think twice to recommend the website to anybody who should get assistance on this area.
    energylandia

  • Hiya, I am really glad I’ve found this information. Today bloggers publish just
    about gossips and internet and this is actually annoying.
    A good website with exciting content, this is what I need.
    Thank you for keeping this website, I will be visiting it.
    Do you do newsletters? Cant find it.

    Look into my site :: Rhino Spark Ingredients

  • I’ve been exploring for a little for any high quality articles or blog posts on this kind of area .
    Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this web
    site. Reading this info So i am happy to convey that I have an incredibly good uncanny
    feeling I discovered just what I needed. I so much undoubtedly will
    make sure to don?t forget this site and give it a glance on a constant basis.

    Feel free to surf to my web blog … http://www.medflyfish.com

  • Hey there would you mind sharing which blog platform you’re using?
    I’m going to start my own blog soon but I’m having a hard time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your design seems
    different then most blogs and I’m looking for something
    completely unique. P.S Apologies for being off-topic but
    I had to ask!

    Take a look at my blog franchise-business-forum.ru

  • Hey there I am so thrilled I found your webpage, I really found you by error, while I
    was searching on Digg for something else, Anyhow I am here now and would just like
    to say thanks for a fantastic post and a all round enjoyable blog (I also
    love the theme/design), I don’t have time to browse it all at the minute but I
    have book-marked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a great
    deal more, Please do keep up the superb work.

    my web blog :: Gentille Derma Revitalizing Moisturizer

  • Many thanks for being my personal coach on this topic.
    My partner and i enjoyed your own article quite definitely and most of all favored how you handled the
    aspect I regarded as controversial. You happen to be always very kind to readers much like me and let me in my existence.
    Thank you.

    Have a look at my homepage :: Testo Fit Extreme

  • Awesome blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
    A design like yours with a few simple adjustements would really
    make my blog jump out. Please let me know where you got your
    design. With thanks

    Also visit my web-site :: slot online live22

  • I simply could not depart your web site prior to suggesting that I really loved the standard information a person provide for your
    guests? Is gonna be back steadily to investigate cross-check new
    posts.

    Also visit my webpage: Jolt Alpha Pills

  • you are actually a excellent webmaster. The website loading pace is incredible.
    It seems that you’re doing any distinctive trick.
    Also, The contents are masterpiece. you have
    performed a wonderful activity in this topic!

    my web site :: lpe88 kiosk

  • Howdy! Someone in my Facebook group shared this
    website with us so I came to check it out. I’m definitely enjoying the information. I’m bookmarking
    and will be tweeting this to my followers! Excellent blog and outstanding design and style.

    Also visit my page: Gorges Cream

  • It’s a shame you don’t have a donate button! I’d most
    certainly donate to this outstanding blog! I guess for
    now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google
    account. I look forward to fresh updates and
    will talk about this blog with my Facebook group.
    Talk soon!

    my web page: Viag Rx

  • Hello there! I could have sworn I’ve visited this
    web site before but after going through many of the posts I realized it’s new to me.
    Anyways, I’m definitely delighted I stumbled upon it and I’ll
    be book-marking it and checking back regularly!

  • My partner and I stumbled over here from a different web
    address and thought I may as well check things out.
    I like what I see so now i am following you.
    Look forward to going over your web page again.

Torna in cima